Reisverslag 21 Februari tot 15 Maart - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van ALOinzuidafrika - WaarBenJij.nu Reisverslag 21 Februari tot 15 Maart - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van ALOinzuidafrika - WaarBenJij.nu

Reisverslag 21 Februari tot 15 Maart

Door: Thomas en Yoran

05 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Jeffreys Bay

Hallo allemaal,

Inmiddels is het al weer een tijdje geleden dat jullie wat van ons hebben gehoord. De reden hiervan is dat we weinig toegang tot internet hebben gehad en daarnaast druk bezig zijn geweest met onze stage. Zo stonden er in Maart 2 sportdagen op het programma, helaas moeten deze worden uitgesteld tot halverwege April vanwege examens.

Vorige week vrijdag zijn we naar Port Elizabeth (PE) geweest. Hier zijn we zaterdag morgen vroeg heen gereden. Ons doel was om nieuwe sportmaterialen te kopen en hierin zijn we geslaagd! Door jullie donaties hebben we al behoorlijk wat materiaal kunnen kopen. Met het foto uploaden is iets niet helemaal goed gegaan, hierdoor staat een foto van de gekochte materialen bij ons derde reisverslag.

We hebben verschillende materialen kunnen kopen, met name hebben we veel voetbal gekocht. De leerlingen vragen elke les Soccer, soccer, soccer? Vaak moeten we ze teleurstellen, maar met deze nieuwe ballen, gaan we zeker een paar keer voetballen!

Ook hebben we pionnen, hesjes, hoepels, tennis en waterballen gekocht. We hebben nog voldoende geld beschikbaar, maar in eerste instantie waren dit broodnodige dingen.

Verder hebben we plannen om met oude autobanden, palen en cement verplaatsbare basketbalpalen te maken. Dit zal ook het nodige gaan kosten, maar dit is een uitgave die ontzettend veel mogelijkheden creëert op de school. Zowel voor ons als lesgevers, maar ook in de weekenden en namiddagen kan hierdoor basketbal gespeeld worden.

Met in ons achterhoofd dat PE wordt aangeduid als een bruisende studentenstad kwamen wij op het idee om een nacht te overnachten in deze havenstad. Nadat we een prachtige fonteinenshow hadden bijgewoond, werden de plannen gesmeed voor een avondje uit. Met uitzicht op zee hebben we een heerlijke pasta genuttigd, uiteraard een goede bodem. Daarna zijn we naar het “Casino” geweest. Zoals de naam doet vermoeden is hier daadwerkelijk ook een casino, maar er was meer dan dat. Ook waren hier kleine kroegjes. Toch besloten om een gokje te wagen, helaas ook hier in Zuid Afrika hebben we daar nog weinig geluk mee..

Vervolgens hebben we cocktails gedronken in een dichtbijliggende cafeetje. In deze zaak waren pak en beet 20 mensen die allemaal voorzien waren van een drankje. Er waren hier 5 man aan het werk, dus druk hadden ze het niet. Onze cocktail bestond uit meerdere dranken. Drankje voor drankje werd alles keurig ingeschonken, hier hebben ze dan wel een kwartier over gedaan.. Ze dansten en zongen achter de bar, maar veel haast hadden ze niet. Na een tijdje zijn we hier weggegaan en zijn we opzoek gegaan naar een kroeg waar we onze avond/nacht konden doorbrengen.

Aan het strand vonden we een geschikte kroeg, hier was het erg gezellig. We kwamen hier een jongeman tegen, Rhyno genaamd. Hij vertelde ons over de haaien, het nachtleven de gevaren etc. Deze Rhyno had zijn neus vier keer gebroken, vier keer had hij het verkeerde meisjes aan gesproken. Ook garandeerde hij ons dat er deze avond zou worden gevochten. Het publiek dat in deze kroeg was bestond voornamelijk uit rugbyfanaten, allemaal grote beren. Volgens Rhyno werd elke nacht wel een keer gevochten, puur om te laten zien wie de sterkste is. We waren gewaarschuwd. Rhyno was samen met zijn vriendin, hier had hij weinig aandacht voor. Aan het einde van de avond was ze er helemaal klaar, slaan en schoppend vertrokken ze richting hun slaapplek. Daarna zijn we zelf ook vertrokken en naar bed gegaan.

Zondag hebben we met onze familie en vriendinnen contact gehad via skype, daarna zijn we eventjes naar het strand geweest. Door de harde wind was dit maar van korte duur.

Maandag stond er een nieuwe stagedag op het programma. Met de oudere grades hebben we het spel trefbal gespeeld. Bij de jongere grades stonden er tikspelen op het programma.

Bij de jongere is een goede uitleg ontzettend belangrijk. Het blijft moeilijk om in een vierkant binnen de lijnen te bewegen, we maken de gekste dingen af en toe mee. Als de leraar aangeeft dat ze ons begrijpen, maar het eigenlijk niet doet krijg je de mooiste taferelen!

Bij de oudere grades wordt behoorlijk fanatiek gespeeld, de meeste klassen zijn erg fanatiek. Nu ze het spel en de regels door hebben wordt er steeds beter samengewerkt. Samenwerken is hier ontzettend onderontwikkeld, het is allemaal individueel. Ik moet de bal hebben bij trefbal en ik ga hem ook gooien ongeacht mijn positie in het veld. Hier hebben we enorm veel op moeten coachen. Samen met de sterkte van de Afrikaanse zon zijn we aan het eind van de dag volledig gesloopt. Af en toe komt het voor dat we half 9 ons bed gaan op zoeken, in Groningen ondenkbaar…

Donderdag hebben we gebruikt om met school bezig te gaan. We hebben lessen gemaakt voor de komende 2 weken, daarnaast hebben we onze sportdagen uitgewerkt op papier, dit is nog een hele klus. 500 kinderen met weinig mensen die kunnen helpen! Een uitdaging!

Vrijdag was een dag die we hadden gereserveerd om met ons onderzoek te starten, hier hebben we nog weinig voor gedaan. Ook nu zijn we niet ver gekomen, hierdoor hebben we besloten om eerst wat informatie in Nederland te halen (email) en onze sportdagen verder uit te werken. Daarna zijn we naar de fitness gegaan, iets wat we regelmatig doen. Vervolgens hebben we een biertje genomen en zijn we uit eten gegaan. Nadat we heerlijk hadden gegeten, zijn we richting het centrum van Jeffreys Bay gegaan. Hier stond een schuimparty op het programma. Het schuim kwam enorm hoog, af en toe moest je letterlijk naar adem happen als je een hap schuim had opgeslokt. Eigenlijk volledig ontverantwoord, maar wat hebben we genoten. Voor 24.00 waren we compleet uitgeteld en lagen we in bed.

Zaterdag een nieuwe dag. Aan het einde van de morgen zijn we richting Lion Park gereden. Na drie kwartier waren we aangekomen op onze bestemming. Voor 55Rand (euro 4,66) kregen we zeker waar voor ons geld. We begonnen met een 2 kilometer lange rit door de bush bush. Hier kwamen we oog in oog te staan met giraffen, zebra’s en diverse soorten bokken. Prachtig om een enorme Giraf op 1 meter afstand te mogen bewonderen. Na afloop van deze rit kwam je in het leeuwen gedeelte, dit gedeelte viel wat ons betreft wat tegen. We mochten een klein rondje rijden in een gedeelte waarin zich 2 leeuwen bevonden. Ook zagen we 2 leeuwen luierend in de hete zon in hun eigen gebied.

Iets verder doorrijdend kwamen we bij een klein restaurantje. Hier waren nog diverse tijgers te vinden, deze waren allemaal zo mak als een lammetje. Verzorgers liepen rond in de kooien. Reden te meer voor ons om de leeuw in het wild te proberen te spotten.

Zondag hadden we een afspraak met Fried en Marjan. Fried en Marjan is een Nederlands echtpaar die gedurende het jaar meerdere perioden per jaar in hun huis in Zuid Afrika doorbrengen. Daarnaast helpen ze onze stageschool. Zo zijn ze betrokken bij het inrichten van lokalen etc. Nu zijn ze bezig met een groot project. Het is de bedoeling dat er meerdere lokalen worden bijgebouwd op deze school. Daarnaast komt er een speeltuin voor de kinderen. Binnen hun netwerk hebben ze sponsoren bereid gevonden om dit werkelijk te maken!

We werden gastvrij ontvangen, we begonnen met een heerlijk bakje koffie. Onder genot van een bakje koffie hebben we de eerst uurtjes doorgebracht. Hierin kwamen meerdere onderwerpen aan bod, onder andere de bouw van de speeltuin en de lokalen. Erg interessant. Ook kwamen mindere leuke dingen naar voren. Marjan vertelde over een moord die gepleegd is afgelopen weekend. Een moord door een 11jarig kind op een 8 jarig kind. Het ging om 7 Rand (0,59euro cent). De ruzie eindigde in een steekpartij. Ongelofelijk om dit te bevatten, maar dit komt hier voor..

Rond 18.00 zijn we gaan varen in de kanalen van St Francis Bay. Een prachtige tocht. We kwamen langs het afgebrande deel van St Francis, hier zijn het afgelopen jaar enorm veel huizen afgebrand. Vervolgens belandden we in een prachtig plaatje. Vissen sprongen uit het waar, om ons heen was een schitterende natuur. Via het water een prachtige manier om dit te bekijken.

Eenmaal terug hebben we gezamenlijk studio sport gekeken! Dit was een tijdje geleden, maar erg leuk om weer eens te bekijken! Daarna was het bedtijd, want de volgende stage dag stond voor de deur.

Maandag vroeg zijn we verwend met een lekker ontbijt. Vervolgens zijn we doorgereden naar onze school, de Mzigisi school. We zijn begonnen met slagbal bij de oudere grades. Bij de jongere grades hebben we verschillende gooisituaties uit gezet, daarnaast deden we met deze kinderen vosje kom uit je hol. Een enorm leuk spel, ook hierbij bleek weer dat het van enorm belang is of de docent de uitleg begrijpt. Als een docent ons niet begrijpt is onze sportles voor de kinderen een stuk minder leuk.

Dinsdag hebben we een stagedag gedraaid. Vandaag zijn ze begonnen met bouwen op ons sportveld, een grote truck kwam met 2 delen van een lokaal aangereden. Hierdoor waren we noodgedwongen om 1 les te onderbreken, helaas hebben we deze niet meer kunnen hervatten vanwege het gevaar van de truck. De komende periode belooft een periode te zijn, waarin veel zal worden gebouwd op ons sportveld. Wat dit precies voor ons betekent is nog niet duidelijk, wel gaan we door met lessen geven, maar dit zal misschien noodgedwongen op een andere manier moeten worden ingevuld!

We wensen jullie een fijne week! We laten snel weer wat van ons horen!

Thomas en Yoran

• 05 Maart 2013 - 20:01

Ferdi:

Ha! Klinkt als een mooie vakantie! ;-) Succes mannen!

• 05 Maart 2013 - 20:10

Thea Noorda:

Hoi Yoran leuk om jullie verhalen te lezen,ik wilde jullie ff heel veel succes wensen daar.
    groetjes Thea

• 05 Maart 2013 - 22:26

Harry Holterman:

Mooie verhalen mannen!
    ik zie alweer uit naar jullie volgende verslag, ook al moet ik het lezen onder de wedstrijd Manchester tegen Real waarbij Real met een been in de kwartfinale staat.
    Groet van ons allen uit de Lautastate

• 06 Maart 2013 - 22:04

Johan:

Al weer een mooi verslag! Fijn om zo een beetje op de hoogte te blijven. Heftig om te lezen dat een elfjarige een moord pleegt.
    Alle goeds en een fijne tijd. Tot een nieuw skype-moment.

• 06 Maart 2013 - 23:42

Harry:

Nou jongens er rest jullie nog een hele uitdaging. Maar de afwisseling maakt het leuk!
    Wel jammer dat ze het sportveld gebruiken als bouwplaats, dit wordt nog lastig.
    Gelukkig hebben jullie het naar je zin, en leuke mensen om je heen.
    Maak er wat van en tot het volgende reis en stage verslag!
    Succes groet, Harry.

• 19 Maart 2013 - 06:42

Joke:

Leuk verslag met mooie en minder mooie gebeurtenissen! Jullie vervelen je tenminste niet! Succes verder! Groetjes René en Joke

• 19 Maart 2013 - 15:04

Karin:

Wow, wat maken jullie veel mee.
    Het zal nog lastig worden om terug te gaan naar Nederland. We hebben intussen onze bijdrage gestort en hopen dat het biertje lekker smaakte?
    Ik merk wel dat jullie steeds braver worden. 9 uur naar bed??? Alles goed met jullie?
    Het is ook de hitte, zeker? Daar word je doodmoe van.

Veel plezier en blijf schrijven. Zoooo leuk om te lezen.

Dikke kus,
    Karin en Wilco