Reisverslag week 2 - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van ALOinzuidafrika - WaarBenJij.nu Reisverslag week 2 - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van ALOinzuidafrika - WaarBenJij.nu

Reisverslag week 2

Door: Thomas en Yoran

10 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Jeffreys Bay

Dag allemaal,

Een nieuwe week, nieuwe kansen. Op maandag was onze auto beschikbaar, het is een “buggie”. We hebben een Opel Corsa, een tweezits auto met een laadbak. De auto is in prima staat. Tijd om te rijden! Zoals jullie weten rijden de mensen in Zuid-Afrika aan de linkerkant van de weg. In het begin was dit erg lastig, ze hebben wel een mooie regel die het rijden bijzonder vergemakkelijkt. Bij zo’n beetje elke kruising moet iedereen stoppen, degene die als eerste is gestopt, mag als eerste weer wegrijden.

Dinsdag zijn we voor het eerst naar de stageschool gegaan. We waren net gewend om te rijden aan de linkerkant van de weg, maar dagelijks komen we wel weer voor verassende dingen te staan. Voorrang geven aan koeien en varkens op de weg. De stageschool ligt aan de rand van een Township. Vanuit onze auto zagen we dat het sportveld niet overeenkomt met ons beeld van een sportveld. Ook hier er koeien en geiten aan het grazen, dit keer op het sportveld.

Ook lag het bezaaid met stenen en er vlogen overal stukken afval over het veld heen. Ook een groot contrast met Nederland zijn de huizen, vanaf het sportveld kijk je recht uit op de zinken huisjes van het Township. Het is moeilijk om hier mee om te gaan.

Eenmaal binnen de school hebben we kennis gemaakt met de Principal (directeur). We hadden vernomen van de meiden dat je de Principal overal in moet betrekken. Anders zou hij dit zeker niet op prijs stellen. Je merkt ook aan andere mensen die op onze stageschool aanwezig zijn, dat hij overduidelijk de baas is op de school. Hij heette ons kort welkom en verwees ons naar Jakes. Jakes is een docent op de school, daarnaast doet hij ook wat sportieve activiteiten voor de school. Samen met Jakes hebben we het een en ander doorgenomen. We creëren onze eigen lesroosters, en mogen ook zelf bepalen welke kinderen we gaan lesgeven.

Daarna hebben we alle beschikbare materialen die Nienke, Marin & Marin (onze voorgangers) hebben aangeschaft gecontroleerd. Hiervan is nog een hele boel beschikbaar, een paar kleine dingen zijn kapot, maar nagenoeg alles is compleet. Nadat we alle ballen hebben opgepompt was het tijd om huiswaarts te keren.

Woensdag heeft Yoran de laatste dingen afgerond van zijn achterstanden. Verder was dit een rustige dag. We zijn even naar het strand geweest, maar verder hebben we weinig bijzonders gedaan. In de avond hebben we plannen gemaakt om de volgende dag toch maar eens wat wilde dieren te gaan bekijken.

Donderdag zijn we rond een uur of 10 naar de Lombardini Lodge gereden. Dit is een zogeheten Game Farm. Het is een boerderij, maar dan voor wilde dieren. Op een quad zijn we met een gids het veld ingetrokken. Eerst kwamen we verschillende soorten bokken tegen, hiervan hebben we de nodige foto’s geschoten.

Op een gegeven moment reden we langs dichtbegroeide bosjes. Thomas reed en Yoran zat achterop. Plotseling gaf de gids enorm veel gas en gebood dat ons ook te doen. Snel naar links kijkenk, zien we op 2 meter afstand een enorme neushoorn met zijn jong. Yoran probeerde Thomas er nog van te overtuigen om even stil te staan om een foto te maken, Yoran had nog niet de wilde handgebaren van onze gids gezien…. 100 meter verderop stopte de gids, hij legde ons uit dat neushoorns in het algemeen gevaarlijk zijn, maar zodra ze een jong hebben worden ze extra gevaarlijk, ze willen het jong beschermen. Verder hebben we nog mooie foto’s gemaakt van zebra’s, giraffen en elanden. Dit was een erg mooie dag, die we hebben afgesloten in ons favoriete restaurant Ninas.

Vrijdag zijn we terug gegaan naar de stageschool. We kregen de lesroosters van Jakes zodat we ons eigen lesrooster hieruit kunnen creëren. In de avond zijn we op stap geweest. Na een potje tafeltennis (6 – 0 Thomas) gingen we naar club Sovereigens. Op zich een erg mooie club, maar er waren nauwelijks mensen te ontdekken.

Daarom besloten we om een poging te wagen in Jolly Dolphins. Over Jolly Dolphins hadden we al de nodige verhalen gehoord, een verhaal was dat je jezelf eruit moest vechten als je eenmaal binnen was.

Eenmaal binnen raakten we in gesprek met een groepje donkere vrouwen (30+). Wat opviel was dat er alleen maar gedanst werd in koppels (man/vrouw). Ook werd voortdurend dezelfde dans gedaan. Thomas wilde deze graag leren en vroeg een van de vrouwen om hem deze te leren. Op dat moment kwam er iemand naar Yoran toe: “What the fuck is your friend doing? We hate black people!” Deze haatdragende man vertelde dat hij uit het dorpje Orania kwam. Dit zijn een groepje mensen die opkomen voor een terugkeer van de apartheid. In dit dorpje staat een standbeeld van Hendrik Verwoerd die één van de aanstichters van de apartheid was. Dit staat beschreven in de reisgids van Thomas.

Yoran wenkte Thomas om even bij hem te komen. De jongen gaf aan dat hij buitenlanders beschermde, maar als Thomas niet stopte, hij in de problemen zou komen. Hierop besloten we te gaan, de vrouwen gingen met ons mee. Na nog een drankje te hebben gedaan was de avond ten einde.

Dit weekend hebben we de beslissingen in de Afrika Cup nauwlettend gevolgd, daarnaast hebben we een rooster in elkaar gezet en onze eerste les voorbereid, morgen is onze eerste stagedag. Het beloofd een hectische dag te worden. Waarbij wij groepen van ongeveer 60 leerlingen in beweging moeten krijgen. Aardig organiseren dus. Later in de week krijgen we leerlingen uit de lagere grades die totaal geen woord Engels verstaan. Een flinke kluif dus, maar we kijken er echt naar uit hoe de leerlingen op ons en onze activiteiten gaan reageren!!

Het internet gaat hier erg moeilijk. We hebben nu een dongel van 500mb, deze gaat echter enorm snel leeg. Hierdoor zijn we genoodzaakt om alleen onze mail te checken via deze dongel. Ook zijn de WIFI verbindingen enorm slecht. Hierdoor zijn wij ook genoodzaakt om foto’s in een café de uploaden. Dit café hebben we nog niet kunnen ontdekken. De foto’s zullen in de loop van de deze week verschijnen op onze blog.

We wensen jullie een goede week, volgende week zullen we een nieuw reisverslag plaatsen.

Thomas en Yoran

• 10 Februari 2013 - 22:29

Johan En Pepita:

Fijn om weer een verslag van jullie te lezen. Het zal een stevige week worden. Veel plezier van uit Ouwesyl. Alle goeds.

• 11 Februari 2013 - 06:30

Marian Van Oirschot:

Hoi Thomas en Yoran,
    Ik ben blij om te lezen dat het goed gaat ! Zit nog in Kaapstad en hoop jullie volgende week weer te zien, als Fried terug is uit Nederland.
    Hebben jullie al een Zuid-Afrikaans tel. nr.?
    Veel succes vandaag op de school, zal leuk worden .
    Heel veel groetjes,
    Marian

• 11 Februari 2013 - 06:30

Marian Van Oirschot:

Hoi Thomas en Yoran,
    Hebben jullie al een Zuid-Afrikaans tel. nr.?
    Veel succes vandaag op de school, zal leuk worden .
    Heel veel groetjes,
    Marian

• 11 Februari 2013 - 09:27

Gelbrig:

Mooi om te lezen!

Een mooie grasmat zoals in Nederland dat is dus aldaar een unicum laat staan een kunstgras veld.
    Succes met de eerste lessen aldaar, het is idd wel heel wat anders dan hier.

Leafs Gelbrig

• 11 Februari 2013 - 18:11

P.K. En I.K.:

Klinkt leuk , voortaan uitkijken voor de neushoorns en de rest. We kijken uit naar de foto's, liefs P.K. en I.K.

• 12 Februari 2013 - 00:18

Rick:

Haha prachtig maat, mooi verslag!!! Ben zelf 19 maart ook in Zuid Afrika. Wat is je tel nr daar, kunnen we wel even contacten? Elles was trouwens ook in jeffreys bay geweest, in dat hostel hadden ze wel goede wifi verbinding. Zal wel even voor je vragen welke dat was.

Groeten

Rick

• 15 Februari 2013 - 19:06

Nel Grijze:

Hey yoran en thomas,leuk verslag! Volgens mij vermaken jullie je er prima, zo in de vrije natuur!!!

Groetjes, have fun ,

Nelly Grey

• 16 Februari 2013 - 20:24

Hilde En Stan Kluvers:

Leuk verslag mannen, eerst alles een beetje verkennen. Maar nu komt het echte werk!
    Succes met het lesgeven, het wordt wel een hele kluif!!

Groetjes, Hilde en Stan

• 20 Februari 2013 - 17:18

René En Joke:

Hallo Yoran (en Thomas), leuk verslag inderdaad! Het is in ieder geval niet saai daar! Succes met alles, jongens!

Groetjes René en Joke

P.S. we zullen een kleine bijdrage op je rekening storten Yoran! :)