zaterdag 3 November- vrijdag 9 November - Reisverslag uit St Francis Bay, Zuid-Afrika van ALOinzuidafrika - WaarBenJij.nu zaterdag 3 November- vrijdag 9 November - Reisverslag uit St Francis Bay, Zuid-Afrika van ALOinzuidafrika - WaarBenJij.nu

zaterdag 3 November- vrijdag 9 November

11 November 2012 | Zuid-Afrika, St Francis Bay

Zaterdag: 3 november
Deze dag werden we op tijd gewekt door de wekker. Er moesten nog enkele voorbereidingen gedaan worden voor de middag. Het was namelijk eindelijk zo ver, de vier teams van de Mzingisi School deden mee aan de Quadrathlon. Toen de kinderen keurig op tijd om twaalf uur werden afgeleverd door Douwe onze taxi chauffeur, brak er enig sinds een stress momentje uit. Drie kinderen te weinig, geen sportkleren en geen ondertekende formulieren. Na wat heen en weer gevlieg en geregel is alles uiteindelijk goed gekomen. De teams hebben we samengevoegd en de formulieren en sportkleren zijn nog net op tijd gebracht door een leraar en lerares. Nou daar stonden ze dan, 13 poppelende kinderen. De peddelaars mochten starten. Marin Mulder en Nienke zaten samen met een meisje in een kajak en een leraar met een jongen. De stroming was te hard om de kinderen zelfstandig het water op te laten gaan. Marin Mulder ging er met het meisje als een speer vandoor. Nienke besloot na heel wat heen en weer geslingerd en gecoacht te hebben, om toch maar terug te keren met de twee kajaks. In tussen tijd had Marin van der Zee de fietsers al helemaal paraat gezet en toen alle peddelaars terug waren zijn de fietsers ze vertrokken. Wanneer de eerste fietsers weer gearriveerd waren vlogen de 3 dappere zwemmers het water in. Aangezien ze het toch wel heel spannend vonden besloot Nienke maar met ze mee te gaan. De kinderen kregen voor de zekerheid allemaal een flexibeam mee zodat ze toch enig sinds bleven drijven. Na heel wat aangemoedigd te zijn door de rest, kwamen ze weer aan bij het drogen. De renners mochten eindelijk beginnen met rennen. Na enkele minuten stonden we met alle kinderen bij de finisch de lopers op te wachten. SHIT.. daar kwamen nog twee fietsers aan. Oeps verdwaald, maar gelukkig zijn ze veilig en vol enthousiasme terug gekomen. Toen de lopers enig sinds in zicht kwamen vlogen de zelf gemaakte posters omhoog en werd er flink aangemoedigd, wat een feest! Ondanks dat alles totaal nieuw was voor de kinderen en natuurlijk heel spannend, hebben ze het fantastisch gedaan. Fried en Marian waren ook van de partij. Zij hebben na de wedstrijd de kinderen nog eens lekker beloond met een heerlijk broodje hamburger. Na nog wat gespeeld en gesprongen te hebben op het opblaaskussen was het tijd om de voldane kinderen in de taxi te zetten. Vervolgens hebben wij Eric Stewart een kaartje met een cadeautje geven, aangezien wij fietsen, tenten, kamper en gratis deelnamen aan hem hadden te danken. Na een snel bezoekje aan huis met een frisse douche zaten we al weer in de auto naar Fried en Marian. Even gezellig gekletst en een heerlijk voorgerechtje gegeten. Daarna zijn we uitgenodigd om mee te gaan naar Christy’s Catch, een restaurantje in het dorp. Hier hebben we nog onze gesprekken voortgezet en gegeten. Na een heerlijk diner moesten we er snel weer vandoor. Vanavond hadden we namelijk een Halloween party. Thuis aangekomen werden de beste kleren uit de kast getrokken en ons haar picobello gedaan…. (Zie foto). Aangekomen bij de o zo gezellige bar, kregen wij natuurlijk de hoofdprijs prijs voor de beste Look. De prijs was wel voor 200 rand gratis drankjes.. Nou nou wat een verwennerij!!
Zondag: 4 november
Na eens heerlijk uitgeslapen te hebben, was het al weer tijd om ons klaar te maken voor de Lunch. We hadden Tim uitgenodigd, aangezien hij heel veel voor ons betekend heeft bij alle voorbereidingen en uitvoeringen van de Quadrathlon. Tijdens het toetje kreeg Tim een telefoontje vanuit Amerika “Tim waar ben je?” Vervolgens vroeg hij ons: “Eyy girlss is it the 4th of November today???” Kakk.. Vliegtuig gemist, dus Tim vloog ervandoor. In de middag zijn we naar onze vriend Warren gegaan. Hier hebben we de namiddag doorgebracht met twee dvds en wifi. De avond werd vervolgens afgesloten met schoolwerk……
Maandag: 5 november
Zoals elke maandag morgen zaten wij iets voor half acht in de auto op weg naar Humansdorp. Vandaag stonden verschillende lessen centraal. Met de groepen 1 werd er gedanst, gehockeyd en loopscholing gedaan. De bovenbouw kreeg voetbal en atletiek. In het middag uurtje begon de zon heerlijk te schijnen. Nadat er thuis even lekker gerelaxt was, gingen de Marins naar de sportschool en Nienke is thuis gebleven. Daarna heerlijk gegeten en vroeg gaan slapen.
Dinsdag: 6 november
Door het mooie weer konden we de hele dag lesgeven. De lessen van de onderbouw zagen er het zelfde uit als de vorige dag. De bovenbouw lessen waren iets anders aangezien de lessen van vorige week dinsdag waren vervallen. We hebben ze nu dansles, gevoetbald en gehockeyd. Na onze stage op school hadden we een gesprek met Eric Stewart over het onderzoek wat we voor hem doen. Daarna snel naar de Gym, hier stond de vrouw waar we een interview mee hadden al te wachten. Na het interview hebben we onszelf nog even uitgeleefd in de gym. Vervolgens wat gegeten en moe maar voldaan op bed gegaan.
Woensdag: 7 November
Toen we onderweg waren in de auto naar Humansdorp, ging het weer er steeds slechter uitzien. En ja hoor, de regen sloeg toe zodra we de auto geparkeerd hadden. Na overleg met de principal hebben we toch maar besloten om weer terug naar huis te gaan. Eenmaal thuis aangekomen zijn we flink met school bezig geweest en daarna hebben we lekker gesport in de gym. Op de terugweg zijn we langs Anneke en Gert gegaan om de auto van binnen en buiten weer schoon te maken. Na een sapje en wat geklets te hebben, weer in een frisse auto terug naar huis. Om half zeven werden we namelijk al weer verwacht bij het etentje waarvoor we uitgenodigd waren door Fried en Marian. Daar aangekomen zat heel het huis vol met Nederlandse mensen. Leuk om deze mensen te leren kennen, heerlijk gegeten en lekker Nederlands gepraat…
Donderdag: 8 November
Marin van der Zee werd al vroeg in de morgen even flink losgeschut door de fysio. Na dit bezoekje reden we naar de Sea Vista. Hier aangekomen kregen we te horen dat er vandaag toch echt geen tijd was voor onze lessen en dus reden we maar weer naar huis. Thuis aangekomen hebben we nog nieuwe interview vragen gemaakt voor St. Francis College. Toen we daar klaar mee waren reden we naar de gym, om te kijken of hier nog mensen waren die we konden interviewen voor ons onderzoek. Helaas was dit niet het geval en dus werd het maar een heerlijk terrasje met een milkshake.
Aangekomen op het St. Francis College, konden we gelijk beginnen met interviews afnemen. In de middag hebben we het bestaande sportprogramma geobserveerd. De dag op de school werd afgesloten met een evaluatie gesprek met de leraren en de principal.
Na nog even gesport te hebben zijn we naar het huis van Tim gereden. Tim zit voor een maand in Amerika en wij hadden zijn sleutel gekregen. Niet verkeerd hoor, gebruik maken van een groot huis met zwembad, tv’s en wifi! Aangekomen bij zijn huis, bleken wij echter niet de enigste te zijn. We vonden een handtas en lege wijn glazen. Oeps, we zijn maar snel weer weg gegaan…. Thuis aangekomen snel gegeten en op naar de Griek, skypen met familie.
Vrijdag: 9 November
Om negen uur in de morgen stonden wij op de stoep bij Anneke en Gert. Het stel nam ons vandaag mee naar hun project, kinderdagverblijf Kokkewiet. Na een lange autorit met veel stof, gaten en kiezels kwam het dorpje eindelijk in zicht. Het kinderdagverblijf was gevestigd in het Township van Oesterbaai. Anneke en Gert hadden allerlei voedsel meegenomen voor het kinderdag verblijf. In dit kinderdagverblijf worden de kinderen ook al echt een beetje geschoold aangezien hun taal Afrikaans is en ze geen woord Engels konden. Engels wordt al vroeg aangeboden zodat de overgang naar de basisschool beter verloopt. Na even lekker gespeeld te hebben met de kids, was het al weer tijd om te gaan. Onze vrienden brachten ons naar de Lodge, hier gingen wij een paardenrit maken. De namen van onze paarden waren enigszins toepasselijk: Nienke zat op Wiskey, Marin M op Tequila en Marin Z op Bianca! Tijdens de rit hebben wij heerlijk even uitgewaaid door de duinen en op het strand.
Eind van de middag werd er nog even gesport, interviews afgenomen, gegeten en een dvd gekeken. Na het eten moesten wij ons snel weer aankant te maken. Want onze afspraak voor een interview zat alweer te wachten in de locale bar. Daarna werd er nog even een lekker cocktailtje gedronken . Op naar het weekend….

• 12 November 2012 - 14:42

Thea:

Bedankt voor het reisverslag. Ik lees het gretig en geniet met jullie mee. Groetjes en veel plezier Tantetje