Weekverslag zaterdag 20 - donderdag 25 oktober. - Reisverslag uit St Francis Bay, Zuid-Afrika van ALOinzuidafrika - WaarBenJij.nu Weekverslag zaterdag 20 - donderdag 25 oktober. - Reisverslag uit St Francis Bay, Zuid-Afrika van ALOinzuidafrika - WaarBenJij.nu

Weekverslag zaterdag 20 - donderdag 25 oktober.

25 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, St Francis Bay

Zoals elke week begonnen we ook deze zaterdagochtend, 20 oktober, in het internet cafe. De reis er naar toe duurde wat langer dan normaal. Vanwege de vele regenval was de weg nu nog slechter geworden, dan dat ie al was. Maar uiteindelijk aangekomen, volgde een sprintje door de regen en kon het internetten beginnen. Helaas viel dit nogal tegen, want de verbinding was dramatisch. Met wat extra gedult bij het laden van pagina’s en met wat hakkelig contact met familie en vrienden, hebben we iedereen wel weer op de hoogte kunnen brengen van onze belevenissen.
Voor de zaterdagavond hadden we in gedachten om (na de mislukte poging van vorige week) weer eens lekker op stap te gaan in JB. Onze fitnessman Adriaan en een vriend van hem zou ons vergezellen. Maar in de ochtend kwamen er echter steeds meer geluiden dat de brug van en naar St. Francis wel eens afgesloten zou kunnen worden vanwege het slechte weer. Om te voorkomen dat we na een avondje feest vieren in Jeffreys Bay, St Francis niet meer inkwamen besloten we deze zaterdag maar gewoon door te brengen in St. Francis. Zaterdagmiddag zijn er nog wat schoolverslagen getypt en ’s avonds werd er een drankje gedaan in de Flamingobar en bij Lengends. Het was gezellig, maar verder was er niet veel te beleven en dus hebben we in de late uurtjes thuis nog lekker een filmpje gekeken voor het slapen gaan.

Bij het opstaan op zondagochtend kregen we het volgende smsje: “Bridge = gone!”. De enige brug van en naar St. Francis was weggespoeld en dat betekende dat we vanaf dat moment op een eiland leven. Terwijl Nienke nog rustig wakker werd, besloten Marin en Marin voor de zekerheid maar wat extra voedsel in te slaan bij de Spar. Blijkbaar waren wij niet de enige met dit idee want we kwamen zo’n beetje het hele dorp tegen en de meeste schappen waren al leeg. Met wat brood, soep, diepviesgroete en toetjes keerden de Marinen weer richting huis om Nienke op te halen voor onze volgende afspraak: Lunchen met Laurence, de barman van de Flamingo. Hij had ons uitgenodigd om gezellig een pizzaatje met hem te komen eten in zijn bar. Dat aanbod slaan we natuurlijk niet af. Na lekker gegeten te hebben moesten we ook al snel weer verder. In de ochtend werden we namelijk nog gebeld en uitgenodigd door Anneke. Anneke en haar man Gert zijn Nederlanders die inmiddels geimigreerd zijn naar St. Francis en via Carolien Kral zijn we in contact met hun gekomen. Dus rond een uurtje of drie klopten we aan bij een prachtig huis en twee zeer vriendelijke mensen deden open. Wat grappig om weer eens lekker Nederlands met andere mensen te praten. Anneke en Gert hebben ons onder het genot van een kopje thee vele verhalen en tips verteld over St. Francis en Zuid-Afrika. Blij dat we deze lieve mensen ontmoet hebben! Na dit bezoekje wouden we toch even de ramptoerist uithangen en met eigen ogen zien dat de brug waar we bijna dagelijks overheen rijden, verdwenen was. En ja, hij was toch echt weggepoeld. Niemand weet hoe lang het gaat duren en of er bijvoorbeeld een loopbrug komt, maar één ding was duidelijk; morgen geen stage. Deze avond hebben we lekker nog even een filmpje gekeken en zijn we vroeg op bed gegaan.

Maandagochtend zijn we gewoon vroeg opgestaan. Balend dat we niet naar stage kunnen, zijn de laptops opengeklapt om er toch een productief dagje van te maken met verslagen, voorbereidingen en ander schoolwerk. ’S Middags zijn we even fanatiek wezen sporten en in avond hadden we afgesproken met Tim. Hij wou graag een keer een oer Hollandse avondmaal en dus hebben we, je raad het al, hutspot gemaakt. Behalve Tim hebben wij zelf ook genoten van deze lekkere Hollandse pot.

Omdat we dinsdags nog niet naar stage konden, stond ook deze dag in het teken van school en studie. Inmiddels is er een loopbrug van containers gemaakt, dus te voet zouden we St. Francis uit kunnen. Onze stage is echter te veeeel te ver om te lopen. Maar voor het aankomende trainingsweekend (26 en 27 okt) voor de kinderen van de Mzingisi school die deelnemen aan de quadrathlon, moet er wel iets te regelen zijn. Daar zijn we nu dan ook druk mee bezig, het zou namelijk er zonde zijn om het af te gelasten. De dinsdag hebben we verder ingevuld met sporten, een bezoekje aan de Greek om even te wifi’en en een drankje drinken bij de Flamingo. Ojaaa en Marin M kreeg na 3 weken wachten eindelijk haar post vanuit Nederland. Jeeej!

Woensdagochtend zijn we ook fanatiek bezig geweest voor school. Na wat verslagen typen hadden we afgesproken met Eric om nog wat dingetjes voor het trainingsweekend door te nemen. Vervolgens zijn we doorgereden voor een vliegensvlugbezoekje aan het internetcafe. Rond het middaguur hadden we afgesproken bij Anneke en Gert. Het was namelijk de hoogste tijd om onze mooie VW Polo even een opfrisbeurt te geven, van binnen en van buiten. En aangezien ‘onze’ stofzuiger is afgepakt voor Chas Everitt, hebben we kunnen regelen dat we die van Anneke en Gert even konden gebruiken. Even lekker gesopt en we reden weer glimmend over de pothols. ’S Middags gesport en daarna een typische Afrikaanse maaltijd gegeten bij de Greek. Na het eten nog even genoten van de heerlijke overwinning van Ajax op Manchester City en via de Flamingobar lekker in bedje beland.

Donderdagochtend werden we voor het eerst sinds zo’n twee weken gewek door, jawel jawel, DE ZON. De strak blauwe lucht en het lekker temperatuurtje zorgde ervoor dat wij onze bikini’s van achter uit de kast haalden om een ochtendje te chillen op ons strand. Na een uurtje op ons strandje kwamen we er achter dat we eigen best druk waren vandaag en dus besloten we naar Cape St Francis te rijden. Hier hebben we op de camping nog wat laatste dingetjes besproken voor het trainingsweekend. Vervolgens hebben we bij de Spar heel wat zakken brood en fruit ingeslagen, ook dit is voor het trainingsweekend. Daarna nog een rondje op de kanalen gevaren in onze kano’s en genoten van het lekkere weer. In de avond hebben we voor de eerste keer gezellig buiten op ons balkonnetje gegeten en later deze avond hebben Marin en Marin een bezoekje gebracht aan de Greek om nog wat te skypen en te mailen. Dit terwijl Nienke haar oogjes alvast dicht deed… Op naar het trainingsweekend!